woensdag 6 april 2011

Rabarber, de première

Als klein kind al was ik groot fan van rabarber en dat ben ik nog steeds, net als van bloemkool, maar dit terzijde. Hoewel, in het Velt Ecologisch Handboek las ik dat je de bloempluimen met gesloten bloemknoppen kan koken en dat die naar bloemkool smaken. Misschien toch geen toeval?

Het fascineerde me enorm dat je van een paar stengels met die enorme bladeren zo iets lekker kunt maken en dat fascineert me nog steed. Nu is het dit jaar op 6 april feest: de rabarberpremière. Rabarber van eigen dak.

Rabarber ©Dakboerin
De stengels gaan er straks uit om er iets heel erg lekkers mee te koken, want rabarber moet je vers bereiden, anders worden de stengels slap. Ik kreeg al van allerlei tips van mijn twittercollega's: @ flutteringazure @tuinkabouter2 (post tuinkabouter2) @groengedoe, @lesbiozorg @eefenlien @curiouscatering voor een recept, waarvan ik de rabarberwodka van flutteringazure wel de origineelste vind. Hier vind je een recept en enkele bevindingen van een liefhebber: rabarberen is een werkwoord.


Maar goed, om nou 6 weken te wachten om te proeven van mijn eerste rabarberoogst, vind ik wat cru, dus ga ik een ander recept proberen. Er zijn er bijvoorbeeld op de site Rhubarb Compendium heel wat te vinden. En voor de echte fans zijn er zelfs t-shirts te krijgen!

Ondertussen heb ik natuurlijk ook wat uitgezocht over rabarber. Rabarber is weliswaar een oude groentesoort, maar zeker geen vergeten groente. In Engeland zijn zelfs rabarberfeesten. Daar hebben ze ook het gezegde Rhubarbrhubarb, wat zoveel betekent als geroezemoes. De oorsprong ligt ergens in de 16de eeuw en komt uit het Himelayagebergte. Daar werd de stoffen gebruikt in medicijnen. Ook nu wordt Rabarber niet alleen toegepast in sap, wodka, moes of crumble, maar ook door BMW die de stoffen van de wortel gebruikt voor het soepel houden van de leren stoelen (bron: Tref 4).

Maar ik kwam achter nog veel meer leuke info. Teler Martin Peeters uit Brabant neemt 10% van de rabarberoogst in Nederland voor zijn rekening, even los gezien van de rabarber uit de moestuinen. Daarvoor heeft hij 28 ha grond. Een plant staat er 6/7 jaar en dan moet het land ook weer 6/7 jaar braak liggen. Vanwege die gigantische hoeveelheid, heeft hij een halfautomatische rabarberoogstmachine ontwikkeld, die een vracht van 20.000 kilo in 8 manuren plukt, in plaats van 200 manuren. Het is de eerste rabarberoogstmachine volgens mij, in ieder geval in Nederland.




Nog even een tip voor de thuis- en daktuinoogsters: Snij de stelen niet af, maar trek ze uit door onderaan de steel hem vast te pakken, iets naar buiten te duwen en met een lichte draai er af te halen. Laat in ieder geval 3 bladeren staan van elke plant, zodat de Rabarber goed kan doorgroeien. Na de langste dag liever niet meer oogsten, dan kan hij weer reserves opbouwen, tenzij je een plant hebt die je gaat opruimen, dan kan je zolang oogsten tot er niets meer is. 

1 opmerking:

  1. Heb idd begrepen dat je na de langste dag niet mag oogsten omdat de stelen dan te veel giftige afvalstoffen bevatten. Na de zomer in sept. Mag je weer oogsten.

    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen