zaterdag 4 september 2010

Kennis vergaren

Weten waar je het over hebt, dat is natuurlijk wel een goed punt van de schrijvers van het ondernemersboek. Ik weet inmiddels veel van fotografie en dan journalistieke en documentaire fotografie in het bijzonder, maar wat weet ik nou van biologische landbouw? Veel te weinig om nu al een volwaardige dakboerin te zijn. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar hoe ik kennis kan vergaren en kwam uit bij de Warmonderhof.


Het schoolgebouw van de Warmonderhof
De Warmonderhof heeft opleidingen voor agrarisch ondernemers in de Biologisch Dynamische landbouw (BD) op MBO niveau. Het is eigenlijk de enige opleiding in Nederland waar je zo goed in theorie en vooral de praktijk leert hoe het toegaat in een agrarisch bedrijf. Er zijn nogal wat HBO leerlingen die landbouw studeren en graag praktijkervaring opdoen bij de Warmonderhof, is mij verteld.

Dat geloof ik wel. Het is een prachtig complex in de Flevopolder bij Dronten. De stichting bestaat uit 3 boerderijen die gezamenlijk 85 ha grond hebben voor tuinbouw, akkerbouw, veeteeld en daarnaast is er nog 20 ha grond voor een fruitbomengaard. De boeren die betrokken zijn, runnen zelfstandig hun bedrijf met de voorwaarde dat zij leerlingen van de school in de praktijk opleiden.

Een paar hectare grond met sla, prei, venkel.
Hier ga ik de 2-jarige deeltijd opleiding Biologisch Dynamische landbouw doen (Biologisch Dynamisch is anders dan biologisch, waarbij niet alleen op de meest natuurlijke manier wordt geboerd, maar ook rekening wordt gehouden met de kosmos, naar de theorieën van de bedenker van de antroposofie Rudolf Steiner).

Het was wel even flink nadenken, want ik heb ook financiële verplichtingen natuurlijk. Twee dagen per twee weken krijg ik les, maar daarnaast moet ik 120 dagen per jaar stage lopen. Onderdeel van mijn stage wordt de Dakboerin, maar ik moet natuurlijk ook gewoon hands-on ervaring opdoen.

Het lijkt pittig om betaald werk en stage en studie te combineren. Maar daar in Dronten, lopende over het erf, voelde ik me zo rustig en viel alles op zijn plek, dat ik het heel graag wil doen. En wie kan nou de verleiding weerstaan om een tracktorcertificaat te halen? 

Op zoek naar een stagebedrijf dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten