woensdag 1 september 2010

a girl's guide to starting your own business

Dat is de ondertitel van het boek* dat ik aan het lezen ben (in de trein, op het station, tijdens de lunch) om meer te weten over het starten van een eigen bedrijf. Waarom een girl's guide? Omdat deze, soms lastige materie, toegankelijker is geschreven. Nee, niet in kindertaal, maar wel in begrijpelijke taal en het is wars van voorkennis wat verschillende schrijvers veronderstellen van hun lezers.

A girl's guide.. in de trein met goede vragen
Het is meteen een zelfonderzoek naar de ondernemer in mij. De eerste vraag in het boek is: 'Ben jij de vrouw die de zaak kan leiden?' Goede vraag! Het advies is in de spiegel te kijken en jezelf te vragen: 'Kan ik op deze vrouw rekenen voor alle steun, veiligheid en leiderschap die ik nodig heb om te overleven?' Euh... ja, dat denk ik wel. Maar ik bedenk me ook dat ik ooit tegen mezelf heb gezegd, toen ik als freelancer werkte, dat ik niet in mijn eentje de zaak verder wilde trekken. Aan de andere kant heb ik ook gemerkt dat het lastig is om een gelijkende partner te vinden. Hoevaak gaan kleine bedrijven niet kapot omdat de partners onenigheid hebben over de bedrijfsvoering? En is het niet anders om freelancer te zijn, dan om een bedrijf op te richten? Met misschien wel personeel, samenwerkende organisaties etc.? En hoe ga ik dat dan doen? Kortom: tijd voor een goed bedrijfsplan. Maar eerst nog een stukje verder lezen, want er worden nog veel meer goede vragen gesteld....

* Mijn eigen bedrijf, a girl's guide to starting your own business - Caitlin Friedman & Kimberley Yorio, uitgeverij Sirene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten