dinsdag 7 september 2010

Biologische Pioniers

 De bibliotheek van Haarlem blijkt een schat aan informatie te hebben. Zo heb ik een boek gevonden over biologische groenteteelt door Bart Willems uit 1996, maar ook een veel nieuwer boek Boeren met Smaak van Jacob de Hoop en Ytsen Kooistra (2009). Het gaat over de biologische pioniers.



Zo kwam ik erachter dat een vrouw, Maria Tak van Poortvliet, de eerste was die haar bedrijf biologisch dynamisch maakte, Loverendale genoemd. Al in 1926, 2 jaar nadat Rudolf Steiner zijn theorieën presenteerde, begon zij ermee. Over pioniers gesproken.

Maria Tak van Poortvliet

* 15 februari 1871 Den Haag - † 8 juli 1936 Dornach (Zwitserland)

"Marie Tak van Poortvliet was een muzikale, welgestelde vrouw met een grote sociale bewogenheid die veel Nederlandse antroposofische activiteiten van het eerste uur initieerde en ondersteunde. Ze was in Nederland onder meer initiatiefnemer van de eerste kliniek voor antroposofische geneeskunst, het eerste tijdschrift over de sociale driegeleding en het eerste biologisch-dynamische bedrijf, de NV Cultuur Maatschappij Loverendale en het handelsmerk Demeter. Haar verantwoordelijkheid en daadkracht voor de antroposofie waren erg groot. Bijzonder was dat ze het talent bezat in anderen te herkennen waar hun geestelijke opdracht in het leven lag en dit te stimuleren."


Lees hier verder over Tak van Poortvliet


Het bedrijf bestaat nog steeds en ik merkte dat de huidige boeren nog steeds het pioniersbloed bezitten: het is volgens mij het eerste BD bedrijf dat op Facebook zit. Nu nog twitteren!

Ik vind het een geweldig idee dat aan de bron van de BD landbouw een vrouw heeft gestaan die aandacht had voor moeder aarde en alles wat op en in haar leeft. Als ik half zoveel energie en inzicht kan verkrijgen, moet het met de dakboerin uiteindelijk ook goed komen.

1 opmerking:

  1. Weliswaar zit Loverendale op Facebook, de Warmonderhof zit op Hyves. En er lijken ook bloggende Warmonderhoffers te zijn, ik zie alleen geen pagina's verschijnen. Toch nog maar eens beter speuren!

    BeantwoordenVerwijderen