maandag 14 maart 2011

Vergeten groenten op een postzegel

Door de Volkskrant van afgelopen zaterdag, kwam ik even in een andere wereld terecht, namelijk die van de filatelie, oftewijl de postzegels. Het is leuk zo'n kijkje, omdat achter die postzegels en het uitgeven ervan weer een hele groep liefhebbers, maar ook bedenkers, makers en uitgevers zit. En die mensen verdiepen zich weer in andere werelden, waaronder die van de vergeten groenten. In België is namelijk dit voorjaar een reeks postzegels uitgebracht met de bisschopsmuts (een soort pompoen), de kardoen, aardpeer, pastinaak, warmoes (snijbiet), truffelaardappel, de paarse wortel.



In het Bpost Philanews (voor iedereen die van postzegels houdt), staat een verhaaltje bij de uitgave van deze postzegels.
"Vergeten groenten als aardpeer en pastinaak worden herontdekt. bpost besloot zelfs om er een speciale uitgifte rond te maken. Marijke Meersman ontwierp de zegels. “Van sommige groenten had ik nog nooit gehoord! Het opzoekwerk vond ik enorm boeiend. Tijdens een schildersopdracht voor de Trappisten in de Abdij van Westmalle had ik de gelegenheid om in de bibliotheek eeuwenoud botanische boeken te doorbladeren. De sfeer en de typografie van die boeken en 17de eeuwse documenten heb ik als inspiratie gebruikt. De groenten heb ik in de bibliotheek van de Nationale Plantentuin opgezocht, in de Biowinkel in mijn dorp en bij mensen die zelf vergeten groenten kweken in hun tuin. Bij voorkeur teken ik naar de natuur. Van mijn tekentafel verhuisden de groenten naar de keukentafel. Enkele groenten heb ik klaargemaakt: warmoes, pastinaak en truffelaardappel. Vooral warmoes vond ik erg lekker, het lijkt een beetje op spinazie maar dan zoeter en meer uitgesproken van smaak."

Ook de liefhebber komt aan het woord:
Koen Es, educatief medewerker van de Nationale Plantentuin in Meise weet alles over groenten van vroeger. “Ik heb veel van die groenten zelf nog gekweekt in mijn moestuin”, vertelt Koen. “Veel vergeten groenten zijn nu opnieuw te vinden in de winkel. Pastinaak, warmoes en aardpeer kan je tegenwoordig gewoon in het grootwarenhuis kopen. Maar er zijn ook soorten die helemaal verdwenen zijn. Knolkervel bijvoorbeeld heb ik zelf nooit gevonden, behalve dan in boeken uit de negentiende eeuw. Suikerwortel is nog zo’n groente die nagenoeg verdwenen is. Wat veel mensen ook niet weten, is dat onze wortelen van oorsprong wit waren. Het zijn de Nederlanders die de oranje variant beginnen kweken zijn en sindsdien eten wij allemaal oranje wortelen.”

Het doet natuurlijk ook denken aan de prachtige platen van Vilmorin, The Vegetable Garden van uitgeverij Taschen. Hier is het hele boek door te bladeren. Voor 75 euro te koop in de boekwinkel of bij Taschen zelf 79 euro.

In de oude moestuin van kasteel Hex in Heers en in de museumtuin van Gaasbeek in België kan je de groente zelf bekijken of kijken. Of online te vinden bij Vergeten Groenten. Maar ook in Nederland is veel te vinden, het lijkt erop dat we die groente niet meer vergeten zijn, misschien toch een nieuwe naam verzinnen: tradigroenten, oude groenten, oorspronkelijke groenten, authentieke groenten, echte groenten, andere groenten, leuke groenten, gekke groenten, hmmm, nog even doorzoeken.

Website: Vergeten Eten
Zaden: VreekenDoumaBolster (biologisch dynamisch)
Boeken: Bol

1 opmerking:

  1. Wat leuk! Wel even in de gaten houden: in België is warmoes snijbiet, hier niet!

    BeantwoordenVerwijderen