zondag 12 december 2010

2011: het jaar van het groen

2011 wordt het jaar van het groen, van biologisch, van duurzaam, van natuurlijk, van energieneutraal, van eco. Althans dat hoorde ik vorige week iemand zeggen en die iemand had het weer gehoord van een voorspelgoeroe op de radio. Ergens hangt het in de lucht, dat groene, dat hoor en zie ik wel. Maar dat gevoel kan ook komen omdat ik me sinds een paar maanden helemaal onderdompel in die groene wereld waardoor ik andere kleuren maar moeilijk zie.

Zelfs Loesje heeft het over groen in 2011

En toch, hou ik me vast aan dat gevoel. Van dit rechtse kabinet met zijn asfaltvermeerderingsplannen, het doorsnijden van de natuurlijke lijnen tussen natuurgebieden, de CO2opslag in Groningen en kerncentrale ideeën moeten we het beslist niet hebben. Het komt dit keer niet van bovenaf, maar van onderaf: een groene revolutie. Het bewustzijn over dat we beter met de wereld moeten omgaan, leeft al een tijd en de groep die dat beseft wordt steeds groter. Ook dankzij grote bedrijven als Albert Heyn met een puur en eerlijk lijn, die niet altijd even puur en eerlijk is, maar wel het bewust worden helpt. En Unilever met zijn ideeeën over duurzaam produceren en daarvoor een plan en een tijdspad openbaar maakt.

De groep mensen die niet alleen wéten dat het niet mogelijk is om de aarde nog verder uit te putten en dat we terug moeten, omdat we anders niet meer terug kunnen, maar daar ook naar hándelt, wordt steeds groter. Het aantal duurzame initiatieven groeit en groeit. Natuurlijk omdat daar inmiddels economische motieven achter zitten, maar ik geloof ook idealistische motieven: een mentaliteit, een gedrevenheid en het streven naar een groenere wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten